شهر دبی پر است از چیزهای عجیب و پروژه‌های عظیم. بزرگ‌ترین جزیره ساخته انسان، ساختمان‌های دوار و هتل هفت ستاره، حالا نوبت رسیده به بلندترین برج جهان. ساخت برج خلیفه در سال 2004 شروع شد و در 4 ژانویه 2010 بهره‌برداری شد. نام “خلیفه” در روز بهره‌برداری توسط شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، امیر دبی و به افتخار وی به این برج داده‌شد.

 

شهر دبی پر است از چیزهای عجیب و پروژه‌های عظیم. بزرگ‌ترین جزیره ساخته انسان، ساختمان‌های دوار و هتل هفت ستاره، حالا نوبت رسیده به بلندترین برج جهان.

ساخت برج خلیفه در سال 2004 شروع شد و در 4 ژانویه 2010 بهره‌برداری شد. نام “خلیفه” در روز بهره‌برداری توسط شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، امیر دبی و به افتخار وی به این برج داده‌شد.

برج خلیفه 828 متر ارتفاع، 160 طبقه، بیش از هزار واحد آپارتمان، 49 طبقه اداری، 4 استخر و یک کتابخانه مخصوص ساکنان برج دارد.

علاوه بر این یک هتل با 160 اتاق در طبقات پایینی برج با نام طراح مد ایتالیایی جورجیو آرمانی واقع شده‌است.

برج خلیفه تا زمان افتتاح7 رکورد دارد:

  • بلندترین برج جهان
    • بلندترین سازه جهان که بدون کمک کابل و یا وسیله دیگری سرپاست
    • دارا بودن بیشترین طبقات
    • دارا بودن بیشترین مساحت طبقات بین ساختمان‌های جهان
    • بزرگترین بالکن برای تماشای نمای بیرون برج
    • دارا بودن آسانسور با بیشترین مسافت طی شده
    • دارا بودن بلندترین آسانسور باربری جهان

طراحی

طراحی برج خلیفه توسط آدریان اسمیت و شرکت SOM آمریکا و با الهام از معماری اسلامی و طبیعت صحرا انجام شده‌است.

گل صحرایی Hymenocallis اصلی‌ترین ایده‌های طراحی برج دبی را به معماران آن داده‌است. این طراحی نه تنها از نظر شکل فیزیکی نیروی وارده توسط باد در طبقات آخر را مهار می‌کند، بلکه به ساکنان هر کدام از طبقات نمایی منحصر به فرد و بدون اشراف به سوی سایر واحد‌ها می‌دهد.

همچنین استفاده از طاق در نمای برج نشان دهنده الهام گرفتن طراحان برج خلیفه از معماری اسلامی است.

برای ساخت این برج از چهار هزار کارگر و هزار جرثقیل استفاده شده است . به گفته نعمان الله میر فروش شرکت املاک عمار این برجها ، بجهای سی ان در تورنتو و برج های بلند شانگها و نییور را پشت شهر فرانسه است .

طراحی این برج توسط شرکت اس – ام صورت گرفت . این شرکت طراحی برج های شیکاگو و برج آزادی در نیویرک را نیز بر عهده داشته است

برج دبی در ابتدا بر اساس 700 مترارتفاع توسط مشاوران آمریکایی طراحی شد ولی با توجه به گفته ادرین اسمیت سرپرست تیم طراحی ، این ارتفاع پاسخگوی ایده ها و پیش بینی های طرح نبوده لذا ارتفاع جدید ( حدود 800 متر ) در تجدید نظر بعدی مورد مطالعه قرار گرفت ولی ارتفاع دقیق برج تاکنون گفته نشده به شکل یک راز برای روقبا باقی بماند .

 

 

ایده معماری این برج بر گرفته از یک گل صحرایی به نام کالیس است که در قسمت پایه این برج به کار رفته است . این گل دارای شش گلبرگ است و در مناطق جنوب آسیا از جمله امارت و هند یافت می شود همچنین مشاور پروژه در طرح خود از معماری اسلامی نیز الگو گرفته است .

نقشه های که تابحال از برج ارائه شده است نشان دهنده ی سازه ای تکی است که از برج های به هم پیوسته ی لوله ای شکل تشکیل شده است . اسکلت این بنا تا طبقه ی 156 از بتن مسلح و از ان به بالاتر از فولاد ساخته شده است که وزنی در حدود 500 هزار تن اهن جهت اجرای آن استفاده می شود . نمای این برج سطحی معادل 14.000 متر مربع را در بر می گیرد .

nکاربری این برج به صورت زیر است :

n1 ) از طبقه اول تا 37 ← هتل

n2 ) از طبقه 38 تا 108 ←فضای مسکونی با بیش از 700 آپارتمان مجلل و لوکس

n3 ) از طبقه 109 تا 162 ← فضای اداری\

عملیات اجرایی :

عملیات اجرایی پروژه برج دبی با حفاری در عمق 1500 متری در داخل ماسه و آب شور آغاز شد . در ابتدا شمع کوبی بیش از 190 شمع اصطکاکی با قطر 5/1 متر تا عمق 50 متر داخل زمین اجرا شده که هزینه ای بالغ بر 15 میلیون دلار در بر داشت . معادل 18.000 متر مکعب بتن مسلح در فندانسیون آن بکار رفته است . به علت وجود سولفات ها کلریدیها کلیه آرماتور های شمع و فندانسیون ها را با پوششی از اپوکسی و کاتریکها ایمن کرده اند .

برای حفاظت برج از دمای بسیار بالای هوای دبی در ماه های تابستان از یک پوشش خارجی با کارایی بسیار بالا استفاده خواهد شد مصالح اولیه در نظر گرفته شده برای ساخت عبارتند از : شیشه بارتنبده – آلومنیوم – پانل های فولادی ضد زنگ و پره های لوله ای عمودی از جنس فولاد ضد زنگ که ارتفاع و پهنای کم برج را بر جسته تر جلوه می دهد .

طبقات بالای برج در شدید ترین حالت ممکن می تواند تا 8/1 متر به طرفین جابجا شود اما به گفته عطاءالله ساکنان در صورتی که از پنجره به بیرون نگاه نکنند حتی متوجه این حرکت بهم نخواهد شد همچنین می گوید احتمال فرو ریختن یا افتادن هیچ چیز وجود ندارد .

دمای هوا در بالاترین نقطه برج 6c می رسد که نسبت به دمای پایه های برج بسیار سرد است .

معماران این برج آدریان اسمیت با شرکت های معتبر جهانی مانند سامسونگ – ترنر در ساخت این برج مشارکت دانستن . حداقل هزینه در نظر گرفته شده برای این برج 41 میلیارد دلار و 20 میلیارد دلار برای مراکز تجاری شهر در نظرگرفته شده است.انتظار می رود که ارزش دفاتر تجاری این برج به 4000دلار برای هر متر مربع برسد.

 

 

دکوراسیون داخل این برج توسط جورجیو ارمنی طراحی شده.برج دبی دارای 160 طبقه قابل سکونت است که 700واحد آپارتمانی شخصی بین طبقات 45 تا 108 قرار گرفته است.یک استخر در طبقه 78تعبیه شده است و تقریبا بقیه طبقات به شرکتهای تجاری اختصاص داده شده است.

سریعترین آسانسور جهان در این برج مستقر شده است که سرعت آن 18 متر در هرثانیه می باشد.

این برج ترکیبی از سه جز است که در اطراف هسته مرکزی قرار گرفته است که این حالت وضعیت ایستایی مناسبی به برج می دهد و در نهایت شکلی شبیه به به Y را برای برج ایجاد می کند.

در هر هفته دو طبقه به ارتفاع این برج افزوده می شود و در این شهر جدید 30 هزار آپارتمان کوچک و بزرگ و مراکز خرید جهانی ساخته شده است.این برج به طور مورب با زاویه 120 درجه ساخته شده تا در مقابل بادهای شدید امارات عربی مقاومت کافی و مطلوب را داشته باشد.

 

 

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *