(MASDAR CITY , norman foster ) شهر مصدر
شهرمصدر در ابوظبی (شهرکی بدون آلودگی هوا)

در ا ثر پیشرفت علوم وتکنولوژی تغیرات بنیادی در طراحی شهرکها بوجودآمده امروزامکان ساخت شهرکهائی عاری ازآلودگی هوا وجود دارد شهرکهائی ازطرفی بتواند کلیه مایحتاج خود را تامین نمایداز سوی دیگر بتواند آرامش را برای افراد افراهم سازد.

یکی از شهرکهای زیبا وبی نظیردر کشور ابوظبی ساخته شد این شهرک بدون کربن توسط آرشیتکت معروف نورمن فاستر طراحی گردید ه . پلان آن بصورت دو مربع در نظر گرفته شده است.در این شهر رویائی قرار است پنجاه هزار نفر سکونت داشته باشند ساکنین این شهر بایک خط آهن نوری وماشینهای الکتیریکی میتوانند درشهرحرکت نمایندماشینهای الکتیریکی این شهر بسیار پیشرفته است وباطری آن درمدت نیمساعت شارژ میشود.

 

برای این شهرزیبا وپایدرا یک نیروگاه یکصد مگا واتی طراحی شده وقدرت این نیروگاه میتواند در آینده به پانصد مگا وات افزایش یابد. یکی ار ویژگی های مهم این شهر(جهت مناسبی که برای این پروژه در نظر گرفته شده است و این مسئله باعث ورود هوای خنک به این شهر میشودویکی دیگر از ویژگی های این شهر کاهش گاز های زیست محیطی می باشد و در این پروژه عرض کلیه پیاده روها باریک در نظر گته شده است تا ایجاد سایه درساختمانها نمایند.

 

ساکنین این شهر باید ازحمل ونقل عمومی استفاده نمایند وحق استفاده از ماشین شخصی در این شهرک را ندارند.ماشین های در نظر گرفته شده با سیستم کامپیو تری حرکت میکند واحتیاج به راننده ندارند.برای حرکت ماشین ها در روی زمین آهن ربا نصب شده است که باعث حرکت بهتر ماشین ها میشود.تمام انرژی این شهرک از انرژی تجد ید پذ یر استفا ده شده بنا به گفته یکی ازمسئولین آن کشور هشتاد در صد انرژی مورد نیازاز انرژی خورشیدی تامین میشود. برای تولید انرژی خورشیدی از آینه های مقعر استفاده شده است این آینه ها فضای زیادی را اشغال نموده است. اجرای این پرژه توسط دو شرکت فرانسوی واسپانیائی انجام شده است.

 

خصوصیات این شهرک بشرح زیراست:
1-جهت ساختمانها بگونه ای است که نور کمتری از خورشید وارد آن می شود.
2-برای تمام تاسیسات ساختمان از انرژی خورشیدی استفاده شده است.
3-برای جلو گیری از تابش خورشید اطراف شهرک دیوارهائی احداث گردیده است.
4-برای خنک کردن ساختمانها از وزش نسیم خنک باد استفاده شده است( با الهام از ساختمانهای سنتی ) .
5-رفت وآمد ساکنین در زیر زمین بوسیله ماشین های الکتریکی انجام میشود (این ماشین های جدید در مدت نیم ساعت شارژ میشوند).
6- استفاده از انرژی خورشیدی وزمین گرمائی واستفاده از باز یافت مواد وانرژِی بادی.
7-دراین شهر چند پارک احداث گردیده که این مسئله باعث خنکی شهر میشود.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *